Za rok se projdeme po nové lávce
Dlouhé čekání na novou
lávku přes Berounku skončí nejspíše už příští rok v létě. Nakonec
zmizí most, který je v havarijním stavu. Nahradí ho na první pohled
podobná, ale technicky dokonalejší varianta. Přechod přes řeku bude možný
po celou dobu stavby.
Radotínská lávka se už od své stavby
v 90. letech minulého století potýkala s řadou problémů. „Když se v roce
1994 stavěla, byla to ve srovnání s dneškem technologicky zaostalá doba.
Chyběly zkušenosti s předpjatými i zavěšenými konstrukcemi. Technologická nekázeň
a málo peněz nakonec vedly k tomu, že se lávka nepovedla,“ říká Josef
Pleskot, architekt, který lávku navrhoval. Už během stavby se
most částečně zbortil, následovaly úpravy a poslední velkou ránu
mostu zasadily povodně. Od roku 2014 ho podpírají mohutné železné „nohy“ a
zařízení hlídá počasí, aby za silného větru semafor pro jistotu lávku
uzavřel.
Nová lávka bude širší, zvýší se hlavní sloup a větší bude i vzdálenost od hladiny.
Vizualizace: AP atelier
Radotínská radnice do lávky, kterou má ve
svěřené správě, pumpovala miliony korun, aby ji udržela v provozuschopném
stavu. Ostatní mosty přes řeky v Praze spadají pod správu hlavního
města, které díky iniciativě radotínské radnice
tento rozpor uznalo. V roce 2018 uveřejnilo podobu zcela nové
radotínské lávky a vypsalo výběrové řízení na jejího dodavatele. Most
s mohutnými podpěrami ve tvaru písmene ypsilon na obrázcích trochu
připomínal Millennium Bridge v Londýně. Výběr dodavatele se však na dva roky
zablokoval, protože jedna ze zúčastněných firem podala odvolání, ve
kterém rozporovala kvalifikační kritéria přihlášených společností. Spor
dostal na stůl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). U něj se
však problém zasekl a dva roky se nic nedělo. „Snažil jsem se úřad
vícekrát kontaktovat, ale odpovědí mi bylo, že nejsme účastníkem řízení,
protože stavbu zadalo hlavní město,“ vysvětluje starosta
Radotína Karel Hanzlík.

Detail boční části lávky.
Vizualizace: AP atelier
Radotínská radnice proto loni přišla s
novým řešením. „Navrhli jsme celé výběrové řízení zrušit. Přispěla k
tomu i skutečnost, že se nám spolu s dalšími obcemi sousedícími s
Berounkou podařilo iniciovat legislativní změnu a díky novelizaci
zákonu č. 114/1995 o vnitrozemské plavbě v poslanecké sněmovně
vyškrtnout řeku ze seznamu toků vhodných ke splavnění loděmi,“ uvádí Karel
Hanzlík. Projekt nové lávky, který se zaseknul na ÚOHS, totiž počítal
s průjezdem velkých plavidel. Jelikož tato varianta se loni smetla ze
stolu, bylo se možné vrátit k jednoduššímu přemostění Berounky.
Nová lávka
nakonec bude asi o polovinu levnější než dříve navrhovaná varianta. Tři
betonové podpěry projdou úpravou a stavbaři nad hladinou vztyčí ocelovou
konstrukci, na niž usadí samotnou pochozí část. Zůstane také hlavní pylon
připomínající lodní stěžeň. Celkově se bude lávka hodně podobat své
předchůdkyni. Díky nadvýšení mostovky i prodloužení pylonu však podle jejího
architekta Josefa Pleskota bude mnohem vznešenější.
„V polovině
listopadu loňského roku jsme iniciovali s hlavním městem jednání o dalším
postupu. Architekt Pleskot se pustil do nového návrhu lávky a vyhlásili jsme
výběrové řízení na dodavatele formou Design & Build, které urychluje celý
proces a zároveň garantuje cenu projektu,“ říká radotínský místostarosta
Miroslav Knotek. Radnice se dohodla s hlavním městem na poskytnutí peněz, celý
proces přípravy stavby je však nově v režii radotínské radnice. U
mohutnější lávky by se náklady na její zřízení patrně dostaly k hranici sta
milionů korun, stavba kopie předchozí lávky v technologicky dokonalejší podobě
přijde na méně než polovinu této sumy.
Ušetří se například za budování
mohutných pilířů. Jeden z nich by přitom musel vyrůst i přímo v říčním toku.
„To považuji za nesprávné ve vztahu k přírodě. Díky našemu řešení nebude nic
takového nutné, Radotín se navíc vyhne náročným stavebním zásahům,“ říká architekt
Josef Pleskot.
Stavba nové lávky začne letos na podzim. Než ji stavbaři uzavřou
a celou horní část nad pilíři odstraní, vznikne dočasné propojení mezi
oběma břehy. Zajistí ho pontonová lávka umístěná kousek vedle lávky po proudu
řeky. Velkou ocelovou konstrukci přivezou nákladní auta na zbraslavský břeh.
Tam dělníci spojí tři kusy konstrukce do jednoho a jeřáb kovový
propletenec uloží nad řeku. Stožár s lany poté dotvoří pevnou strukturu
nové lávky. Její životnost má být nejméně sto let.
Radotín si dlouho vystačil jen s přívozem
Most nad řekou je pro Radotín důležitou spojnicí především se Zbraslaví a Lipencemi. Plnohodnotné lávky se však městská část dočkala až v roce 1994. Nejdříve na řece sloužil převozník, později kousek od ústí Radotínského potoka vyrostla vždy na jaře pontonová lávka.

Pontonový most spojoval břehy od 70. let minulého století.
Foto: Archiv Letopisecké komise Radotín
Po dlouhou dobu zajišťoval spojení mezi břehy přívoz. Až do konce druhé světové války se o něj starali soukromníci, kterým obec tuto službu pronajímala. V roce 1951 přešlo převoznictví pod Komunální podnik Praha. Vůbec posledním převozníkem byl v Radotíně Josef Rakušan, který provozoval malý prám pro osobní přepravu a velkým prámem převážel automobily. Zajímavostí je, že když se Berounka naplnila velkým množstvím vody, vzrostly i ceny za transport na druhou stranu toku.
V 70. letech minulého století nahradila převozníky provizorní lávka položená na zakotvených lodicích. Tento pontonový most se vždy na zimu rozmontoval. O stavbu první pevné lávky se zasadil loni zesnulý radotínský starosta Jiří Holub. Slavnostního otevření v roce 1994 se zúčastnili primátor Prahy Jiří Koukal a tehdejší ministr dopravy Jan Stráský.
Petr Buček